Easy Way nieuws

  • De route van Matchbox naar Mercedes is wellicht bij geen ander meer van toepassing als bij ondergetekende. Voor degene die het eerstgenoemde (speelgoed) automerk niet kent en geneigd is om gelijk aan een doosje lucifers te denken behoeft dit merk enige toelichting. Matchbox is een Brits bedrijf, dat kort na de Tweede Wereldoorlog speelgoedautootjes maakte, die van een dergelijke klein formaat waren, dat zij als het ware in een luciferdoosje pasten. Een van die autootjes was mijn eerste.

    Het automerk Mercedes Benz met de overbekende ster op de motorkap of in de grill behoeft geen toelichting denk ik. Het Duitse automerk ontstond in 1926 als gevolg van een fusie van de bedrijven Daimler en Benz en kregen de auto’s de naam Mercedes-Benz. Uiteindelijk werd dat het merk waar ik nu mee rijd. Om terug te gaan naar de titel (een uitspraak van Mahatma Gandhi) van dit verhaal moeten we wat mij betreft wat minder ver terug in de tijd, namelijk naar het begin van de jaren 1970, toen eindelijk mijn opleiding aan de Verkeersschool van de Rijkspolitie begon. Een politieopleiding, die 18 weken duurde en voor een groot deel bestond uit elke dag autorijden en motorrijden in een tijd zonder snelheidsbeperkingen. We leerden er hoe we met een auto en motor moesten omgaan op een zodanige manier dat we ook onder extreme omstandigheden de controle over het voertuig bleven houden. Hierbij werden de circuits van Zandvoort en Assen niet vergeten om daar aan te leren hoe de ideale lijn gevolgd moest worden. Elke provincie van Nederland werd in die maanden bezocht en er werd enorm veel kennis opgedaan op het gebied van gedragingen van voertuigen onder allerlei omstandigheden, maar ook wetgeving, autotechniek, wegverkeerstechniek en zelfs fotografie kwamen aan de orde. Meerdere instructeurs bij EasyWay volgden deze opleiding en werkten vervolgens jarenlang op de Nederlandse wegen om toezicht te houden, er op toe te zien dat de doorstroming werd gewaarborgd, ongevallen werden behandeld en nog allerlei andere verkeerstaken.

     

    In de jaren 1970 was verkeerstoezicht belangrijk. Ondanks dat het verkeer toen minder intensief was en er minder deelnemers waren vielen er toch meer dodelijks slachtoffers dan nu, namelijk vielen er in 1970 3500 dodelijke slachtoffers in het verkeer en in 2013 waren dat er 570. Een zeer sterke daling. Natuurlijk niet alleen vanwege het intensieve toezicht maar zeker ook door de helmplicht, de autogordel, airbag en niet in de laatste plaats de op alle gebied verbeterde techniek van de huidige auto’s.

     

    Nog steeds gedreven en al decennia nadat ik werd besmet met het auto-/verkeersvirus ben ik nog steeds werkzaam bij een bedrijf, dat vooral verkeersveiligheid hoog in het vaandel heeft staan. Ik vind het onderwerp verkeer nog steeds leuk en daarom lijkt het voor mij niet op werken, maar eerder een nuttige vrijetijdsbesteding.

     

    Ik hoop dat ik met mijn werk nu nog steeds mijn steentje kan bijdragen aan een veiliger verkeer, door mijn kennis en ervaring te delen met studenten die kiezen voor een bijbaan als(privé-)chauffeur. En ik hoop dat de studenten het leuk vinden wat ze doen, dan lijkt het niet op werken.

     

    Willem

Reageer

FOUT: si-captcha.php plugin geeft aan dat GD afbeelding support niet werd gedetecteerd in PHP!

Neem contact op met uw web host en vraag hen waarom GD afbeelding support niet geactiveerd is voor PHP.

FOUT: si-captcha.php plugin geeft aan dat de imagepng functie niet werd gedetecteerd in PHP!

Neem contact op met uw web host en vraag hen waarom imagepng niet geactiveerd is voor PHP.

Nieuws